Wednesday, January 7, 2009

Ikutlah...ikutlah...

aduyai..kejab je sekolah dah start semula.. ingatkan lama lagi cuti.. monday lepas..baru perasan yg penggal persekolahan dah bermula, tu pun bila aku tgk berita @ tv3. tetiba terperasan kisah budak2 darjah satu @ sekolah sri gombak.. 

eh..eh...tetiba aku teringat.."eh! bukan anak aku dah nak masok 5 thn ke 18 jan ni?" "eh..bukan dia pun nak kena sekolah ke?" alamak... sekali baru aku ingat daaa...thn ni najla dah 5 tahun.. dah kena masok sekolah...... tp puas aku pikir...school manalah aku nak antar ni....

ada yg dekat2 pun... sapa nak antar dia? tak kan aku nak jln kaki bawa nawfal pegi balik antar kakaknya nanti.. ada tadika pun..takde plak provide transport sekali..camana? tiba2 kawan aku antar msg..

alira : "wei...ko kan ada lesen..boleh bawak keta..apa yg susah sgt..ko antar & amik je la si najla tuh.. " antara msg nya yg kuterima..

den : " yolah tuh...kalau aku ado lesen keta kebal pun tak guna gak..bkn aku ado keto pun.. pak ya pi keje aku nak bawak apo?" dan jawapan kepada msg nya itu..

malam hari..... seperti biasa..aku memulakan bicara..

den : " pa, kita nak antar najla school mana ni?"  kutanya en putra yg kusyuk dgn kerjanya..

en putra :  "ntah..ikut sukala..." masih juga seperti biasa..... buat derk je..

den : "emm..school lain nak kena amik & antar...susah..yg ada transport, smart reader je...tp registration je kalah nak masok universiti.." ulasku panjang lebar......

en putra :"ikut awakla...."...........pendek lagi jawapannya....

malas rasanya aku nak berbual panjang dgn en putra ni..macam selalu..confirm tiada kesudahan.. hanya yg aku dpt selepas perbualan.... boring..blur...& tanda soal?????? ikut awak..ikut awak....... hehehehe.... & disebabkan ikut awakla.........

selasa... aku, en putra & anak2...terus menuju ke smart reader sri gombak...plannya nak survey2 dulu... selepas diberi penerangan yg serba ringkas & tanya2 punya tanya... tanya teacher dia..tanya  najla & tanya bapak najla..tu pun 4, 5 kali tanya...walaupun en putra tak abis2 hanya menjawab.."ikutlah..ikutlah" dan aku yg amat patuh akan kata2nya...... 

teacher : "so sir, registration fee RM 100, monthly fee RM 270, transportation RM 40, plus insurance..bag, shoe, stokin, book bla..bla..bla..bla.., total is RM 1038. nak bayar macamana ye?" dgn senyuman yg paling lebar diberikannya.....

en putra : " haaaa??! aaaaa??? ohhhhhh....." .........

nak kata apakan? ingatkan dlm 3, 4 ratus je....aleh2... kalah aku masok universiti dulu..tu pun baru bayar RM 250 masa register..pastu PTPTN yg bayar.... senyap ajelah en putra..hanya tangan yg mengigil2 mengeluarkan duit dr walletnya.....

nak cancel pun...borang dah tulis, najla pulak dah tersengih2 sambil melompat2 keriangan... bag dah dapat, skirt dah pakai...class dah tgk... apo laie yg umi & papa boleh katakan..... sabar ajelah.... & masih terkedu.... sehingga dlm kereta pun papa & umi najla hanya diam membisu.... yang kedengaran...tawa riang najla menyanyi sambil berkata " umi, papa...La nak school kat smart reader eh???"

dalam hatiku  berkata..." ikutlah........ikutlah......"

1 comment:

  1. tak apalah kak.. InsyaAllah... nnt adalah tu rezeki anak-anak kan.. =) saya doakan yg terbaik utk kak lim dam keluarga tau =) moga najla jd daughter yg cukup riang dan bijak. amin. (saye teraniaya hari ni.. jadi doa org2 teraniaya slalu dimakbulkan, kan? hehe)

    ReplyDelete