Wednesday, January 21, 2009

BALIK KAMPUNG & NAJLA'S 5th BIRTHDAY - 18th JANUARY 2009


on 16th jan lepas, family en putra yg terdiri drpd en putra sendiri, his lovely wife, anak daranya najla & anak terunanya Ian nawfal telah pulang ke kampung di melaka..sungguh gembira rasa dihati dpt makan masakan emak.....yehaaa!!! dan juga tujuan utamanya adalah untuk menghadiri majlis perkahwinan anak sepupu aku... dan pada majlis tersebut juga..aku yg konon2nya pernah berangan2 nak menjadi pro photographer a.k.a jurukamera org kawin...telah mengclick sini sana..mengusung camera gabak ku ini...hahaha...sampaikan gang2 official photographer majlis kawin tu bengkek je tgk aku..walaupun sesekali mereka tersenyum melihat aku...tak pasti pulak apakah sebab utama mereka tersenyum...adakah kerana gelagatku yg mengalahkan mereka atau tersenyum melihat D40 ku yg comel nak dibandingkan dgn camera2 mereka bersama lense2 yg power, panjang dan lagi besar dr aku punya...atau mungkin juga kerana aku menggunakan NIKON yg sama dgn kesemua camera2 yg mereka miliki....hehehehe.... aku tak kisah...yg penting... aku tetap bersama D40 sepanjang hari......sehari di majlis perkahwinan...


malam berinai besar..... sempat gak jadik photographer...


di hari persandingan.. antaranya pic pengantin perempuan, uda & fifi yg tengah kusyuk mendendangkan lagu... najla with sikembar adib & abid, kak long & kak jidah...juga my mom and amy.
dan kemudiannya sempat lagi melepak- lepakkan diri  di rumah kak long.. tanpa membuang masa aku mengeluarkan lagi D40 untuk mengambil gambar apa saja yg menarik....... 

anak2 sedara yg gumbira bermain.....




and on 18th tu pulak, bersamaan hari ahad was najla's 5th birthday...  19th january was angah's 11th birthday....so...just beli cake malam tu & bagi najla & angah potong...tak sempat nak buat birthday party memandangkan najla teruk kena selsema & batok.....cake ni dibeli @ kedai cake yg berhampiran je kat rumah..tak sempat dah nak tempah2 or beli kat secret recepi ke..baskin robin ke... design cake tu pun najla yg suruh buat macam tu..... kalau tak..takdenya rupa cake yg cantik kat kedai tuh.......

den : "Najla, nak cake yg mana satu ni? " ku tanya anak daraku yg terlompat melihat cake2 di dalam fridge..walaupun bagi aku...satu cake pun takde yg berkenan di hati..

Najla : "emm..La nak cake coklat.." matanya melilau2 mencari cake coklat..

den: " Dik, moist chocolate cake ada?" aku bertanya pada seorang pekerja di situ... 

pekerja : " ada cake coklat ni kak..." jarinya menunjuk ke arah sebiji cake yg bertulis "spongecake-coklat"....

den : "saya tak nak sponge cake...yg lain takde?" tanyaku lagi...mataku hanya dapat melihat kertas2 yg bertulis spongecake-vanilla, spongecake-oren, spongecake-mocha.."aikk!!! kedai cake ni jual spongecake je ke?" hatiku mula menunjukkan rasa ketidakpuas hatian...

pekerja : " haa kak, cake ni sedap! dlm byk2 yg ni plg sedap!" dia mengeluarkan sebiji cake.."cake blueberry...sedap kak!" sambungnya lagi.... aku yg dah makin boring terus aja mengiakan.... yg ku dgr hanya suara najla mengkomplen pada pekerja itu yg cake tu tak cantik!

Najla : "Kak, saya nak letak cartoon boleh, saya nak ltk balloon...tp saya nak power puff girl..saya tak nak the pooh... haa..kak, power puff ni letak kat tepi tau! saya nak ltk pokok jugak.... yg power rangers saya nak kaler red...ni angah punya..." bebel najla tak henti2... dan hasilnya... itulah rupa baru cake blueberry setelah di deco semula oleh najla. sampai di rumah..

najla & angah...... on their 5th & 11th birthday............

setelah selesai sessi nyanyi lagu happy birthday oleh cousin najla & angah.. si kembar adib & abid, acha, amy & ainul.... najla & angah pun memotong cake blueberry yg dikatakan paling sedap tadi......

najla : " emm..La tak nakla cake ni..La nak power puff dgn ballon je" najla bersuara...dihulurnya sepiring cake kepadaku...

den : "Najla, umi dah beli cake dia tak nak makan pulak ye! kalau nak power puff tu..baik tadi umi belikan bende alah tu je..tak yah beli cake" marahku pada najla..... dia terus berlalu meninggalkan aku... ku cubit cake lebihan najla tadi...ku masokkan ke mulutku.....

den : " laaaaaaaaaaaaaaa.... ni ke cake yg paling sedap kat kedai  tadi ni????? kureng asam betul!!!!" aku terjerit...tak abis2 aku mengkomplen kedai cake & pekerja2nya sekali... "patutlah najla tak nak makan cake ni tadi" getus hatiku lagi...... hehehe....sorrylah najla & angah... umi tak sempat nak beli cake yg sodap2 for korang..... emmm...najla dah dpt powerpuff girl & angah dah dpt power rangers tu...kira oklah ye......hehehehehehe...


just a blueberry "spongecake"..... aduyai....spongecake jugak... agaknya mmg kedai  tu jual spongecake je kot..... keshiannya...next time kita beli cake yg sedap2 ok?

haa..tulah kisah den pulang ke kampung..sibuk bonar dgn D40..usung ke sana sini.. birthday cake najla yg paling sodap yg pernah aku beli.. tapi...dalam banyak2 pic yg aku amik.... aku rasa.. pic yg ni yg paling aku suka.......... gambar pokok cili padi mak aku!!!!

4 comments:

  1. waaaa kak lim, pasni leh jadi photographer org kawin la yer.. sy bleh gi blajor ngan kak lim.

    * kiss untuk najla n nawfal yang comeyy... Muahs

    ReplyDelete
  2. dah sampai masanya mak dia buat kek untuk dia... asyik beli je.... (pandai je cakap orang) hehehe

    ReplyDelete
  3. Ingat, angle nak shoot tu. Nak shoot org kawen kena pakai burst mode. Snap continously sampai 5 shot more or less. Pastu pilih terbaik. Snap candid, time pengantin & makcik2 tgh gelak ketawa. Jgn risau memory space tu. 4gb memory card bole store lbh kurang 5000 pics (3 megapixel). Maximize zoom tu nak amek potrait mode. U can do it!
    - kratos

    ReplyDelete
  4. Najla, tak baik tau tak suka sponge cake... kat Palestin tu spongecake pun diorang tak tau apa... spongebob je ada... lenkali kalau takmo spongecake tu bagilah kat auntie ni sebab auntie makan semua jenis sponge eh.. semua jenis cake... hahh.. tak baik tau!

    ReplyDelete