Friday, March 13, 2009

~RIBUT DIHATIKU...SIAPA YG TAHU?..



Cuaca yg cerah perlahan2 bertukar mendung..sedang asyik mengadap lap top..tiba2 terdengar najla menjerit dari ruang tamu kecilku..."umi... dah nak hujan!!!!! baju!!!!!! " bergegas aku ke balkoni..ku lihat angin mula bertiup kencang.... habis berterbangan baju2 kecil yg ku sidai.. cepat2 ku tarik dan ku masukkannya ke bakul... selesai kerjaku....aku terus mengadap lap top semula... membiarkan najla bersama adiknya Ian bermain bersama.. tiba2.... "umi, umi, tv dah rosak! " jerit najla lagi... berlari aku keluar... kali ini terus mencari2 remote LCD 32' jenis toshiba regza en putra.. ku tekan2..ku picit2... masih tidak berfungsi... ku dongak ke atas..ku lihat kipas berhenti berputar... " laaaaaa... takde electricla najla..... patutla tak boleh tekan tv ni...." aku bersuara... najla yg dari tadi melopong..terus tersenyum..... kesian melihat mereka berdua...ku teman bermain bersama.. jam di dinding menunjukkan pukul 5.3o ptg... tetapi cuaca agak gelap.... kemudian di susuli tiupan angin yg tiba2 menggila... di luar rumahku.. pokok2 bergoyang..plastic2 berterbangan.. berpusing2.... cepat2 ku tutup sliding door - 2 pintu itu... bunyi angin yg bertiup bagaikan hilaian langsuir yg berpaut di dahan2 pokok tua..... najla berlari ketakutan mendapatkanku.... 

rumahku semakin gelap... segera aku memandikan Ian & najla..takut2 lambat pula bekalan elektrik terputus... bergelap pula kami bertiga.. kulihat pula jam di dinding menunjukkan pukul 6 petang tetapi gelapnya bagai sudah menjelang malam... hujan semakin lebat... guruh berdentuman... kilat sabung menyabung..... aku memeluk nawfal dan najla.. kami berpelukan di sofa... angin di luar rumah semakin menggila.. kemudian, bunyi tin2 bertaburan dari tingkat atas apartmentku.... terdengar pula kaca terhempas.... juga dari rumah jiranku.... nawfal ketakutan lalu menangis... diikuti oleh najla..... merengek ketakutan di dalam gelap..... aku yg mulanya penenang kepada si kecil nawfal dan najla... mula tidak senang duduk...hatiku turut berdebar2 ... mungkin risau..mungkin juga takut..... 

lantas, cepat2 kugapai telefon dimeja..ku dail nombor yg sangat kuhafal.....

den : "hello...pa, awak kat mana tu? hujan lebat ni..... elektrik takde" aku terus bersuara..

en putra: "a'ah...saya tau...saya kat subang ni.... on the way nak balik... jam.." kata en putra...

den: " elektrik takde, lilin pun takde...gelapla pa... takut plak saya... cepatla sikit balik, saya call rumah pak lang takde org angkat... awak mintak lilin kat pak lang buleh?" 

en putra : "ok...nanti saya call dia suruh bg lilin kat awak eh" en putra memberitahuku.....

gagang telefon ku letak.... bunyi tiupan angin bagai hilaian pontianak... masih terdengar bunyi barang2 jatuh dari tingkat atas... nawfal & najla merengek2 ketakutan... kami masih berpelukan di dalam gelap......... debaran di hatiku semakin kuat..dalam hati "ya allah...cepatlah papa balik... umi pun dah takut dah ni"..... tiba2...... "DUMM!! DUMM!!! DUMM!!!!....... AKU TERSENTAK!!!!
bunyi pintu rumahku di hentak kuat!!!! dalam gelap itu aku mendokong nawfal dan memimpin najla...... cuba membuka pintu.... " nah lilin!! " terlihat pak lang yg hampir basah terkena tempias hujan..... cepat2 dihulurkannya lilin dan terus beredar pergi............. aku  tergamam......

emmm... ribut di hatiku... siapa yang tahu...... hehehehehehehehehehe...
(TAJUK DI ATAS TIADA KENA MENGENA DENGAN SEMUA WATAK DI DALAM CERITA TERSEBUT, TIDAK JUGA BERKAITAN DGN SESIAPA YG MASIH HIDUP ATAU YG TELAH MATI....... HAHAHAHAHAHAH! SAJE NAK BAGI BEST JE......)

No comments:

Post a Comment